Først vil Normal Norge takke for muligheten til å gi innspill til foreslåtte endringer knyttet til politiets håndheving av mindre narkotikaovertredelser. Når det er sagt er det viktig for oss som brukerorganisasjon på rusfeltet, med ansvar for å løfte brukerstemmene opp på politisk nivå, å understreke at vi aldri har vært eller kommer til å være enig med premissene som er lagt som grunnlag for denne politiske prosessen.
Vi mener at rushåndhevingsutvalget aldri burde vært nedsatt. Vi opplever at utvalgets formål og mandat bygger på gale premisser som at straff er et godt forebyggende verktøy i det rusforebyggende arbeidet, at politiet mangler verktøy og virkemidler for å kunne håndheve norsk lov knyttet til bruk av ulovlige rusmidler og ikke minst troen på at det kan defineres et klart juridisk skille mellom personer som har et problematisk avhengighetsforhold til ulovlige rusmidler og de som ikke har det. Vi vet nemlig at straff er skadelig for individer som bruker ulovlige rusmidler, uavhengig av bruksmønster. Det er stigmatiserende, kan føre til økt bruk av rusmidler og kan i verste fall føre til at personer som har problemer med ulovlig rusmiddelbruk utsetter å søke eller lar være å søke hjelp.
Nå er det gjelder politiets virkemidler og verktøy er norsk lov tydelig i dag på hvilke rusmidler som er forbudt og straffbart å bruke og besitte og norsk lov er blitt tydelig presistert etter 9.april 2021 om hvilke virkemidler politiet har lov og ikke lov til å bruke når de står overfor mistenkte tilfeller av mindre narkotikaovertredelser. Vi merker oss at når det gjelder oppdraget Rushåndhevingsutvalget fikk om å skille rusavhengige fra ikke-avhengige så har utvalget selv landet på at det ikke var mulig. Den samme konklusjonen har blitt spilt inn til både regjeringen og utvalget av utallige brukerorganisasjoner, interesseorganisasjoner og fagfolk på rusfeltet lenge før utvalget leverte sin egen konklusjon.
Vi vil derfor ikke bruke tid på å diskutere på detaljnivå et arbeid som i seg selv fullstendig strider mot kunnskapen vi har om skadeforebygging og god forebygging på rusfeltet. Vi avviser kategorisk det Rushåndhevingsutvalget står for og tar på det sterkeste avstand fra den ruspolitiske kursen som er satt ved nedsettelsen av utvalget.
Normal Norge har i år gjennomført en stor brukerundersøkelse for å kartlegge hvilken effekt det har på individer å bli utsatt for ulovlig tvangsmiddelbruk av politiet. I denne undersøkelsen svarte 653 personer at de har blitt utsatt for ulovlig tvangsmiddelbruk og her svarte 75% at de følte seg enten krenket, ydmyket eller stigmatisert etter å bli utsatt for ulovlige tvangsmidler. 82% ble redd for politiet i etterkant og 65% har nølt med å kontakte nødetater i en nødsituasjon pga frykt for konsekvenser. 35% opplevde selvmordstanker etter å ha blitt utsatt for ulovlige tvangsmidler og 30% oppfylte kriteriene for PTSD rett etter hendelsen og 18% er fortsatt så plaget at de oppfyller kriteriene i dag.
Et viktig tankekors er at type ulovlige tvangsmidler man ble utsatt for hadde ikke noe å si for hvor stor skade man tok av hendelsen. Vi kan ikke si med sikkerhet, men det kan tyde på at det er nok å bare bli gjenstand for politiets inngripen. Undersøkelsen finner heller ingen støtte i påstanden om at politiets inngripen mot ulovlig rusmiddelbruk virker forebyggende for de som blir gjenstand for det. 94% svarte nemlig at de brukte like mye rusmidler som før eller mer etter hendelsen.
Dette er bare noen få punkter blant funnene vi har gjort oss og dette er en undersøkelse som kun har hatt fokus på de som var mistenkt for bruk eller besittelse av cannabis.
Mørketallene for alle som bruker ulovlige rusmidler er fortsatt store. Likevel burde dette være en vekker for de som insisterer på å kjøre på med virkemidler vi vet er direkte skadelig for individet ikke minst, men som også får alvorlige ringvirkninger på samfunnsøkonomisk plan.
I resten av verden ser vi en utvikling der stadig flere land prøver nye og mer humane politiske tilnærminger i sin ruspolitikk. Tyskland har nylig regulert for lovlig og kontrollert omsetning av cannabis der skadereduksjon og kontroll er grunnmuren i denne tankegangen. I Norge beveger vi oss nå bakover inn i fremtiden og Norge er et av svært få land som både fortsetter i straffesporet og jobber aktivt for å forsterke det. Det er en utvikling vi ikke kan stille oss bak og anser som vår plikt å advare mot på det sterkeste.